اگر از حضور انبوهی از خودروهای بی نام و نشان چینی و کراس اوور های ملال آور با پیشرانه های ضعیف در بازار خودرو این روزهای کشورمان خسته شده اید تا پایان این مطلب همراه ما باشید. همکاری سایپا و سیتروئن پیشینه ای طولانی و نه چندان فاخر دارد که البته نتیجه آن در سال ها قبل به عرضه ژیان و سپس زانتیا و سیتروئن c5 در ایران منجر شد. اما مدیران سیتروئن حالا با دراختیار داشتن 50 درصد از مالکیت سایپا کاشان و ایجاد شرکت سایپا سیتروئن قصد دارند تا جدی تر از همیشه در بازار ایران به فعالیت بپردازند و نخستین خروجی این تحول پسا برجامی (به امید حفظ شدن) به عرضه هاچ بک سیتروئن C3 با قدرتمندترین پیشرانه قابل تصور در کشورمان منجر شده است. خودرویی که داغ ترین محصول مونتاژی حال حاضر ایران محسوب می شود و اخیرا شرایط تست و بررسی همه جانبه آن نیز برای خبرنگاران فراهم شد که مقاله پیش روی شما ماحصل همین تجربه است.
خاص، کاربردی، فرانسوی و سفید
اگر به محصولات مدرن سیتروئن در بازار جهانی علاقه مند باشید احتمالا خوب می دانید که این خودروساز اساسا به نوآوری های کاربردی علاقه ای فراوان دارد. سیتروئن C3 نیز از این قاعده مستثنی نیست و می توان مهمترین نماد این تفکر را در ساخت ضربه گیر کاملا بزرگ و مشکی رنگ در نمای جانبی دانست که به لطف بالشتک های بادی قصد دارد تا بیش از هر خودرو دیگری، بدنه را از گزند تصادفات جزئی درون شهری حفظ نماید.
استفاده از چنین قطعه ای در زمانی که بسیاری از خودروسازان اساسا زه های بدنه را حذف کرده اند نشان می دهد که طراحان سیتروئن نه تنها علاقه ای به پیروی از الگوی سایرین ندارند، بلکه می خواهند تا تفکر کاربردی و شجاعانه خود را حتی با رنگی متضاد رنگ بدنه به رخ مشتریان بکشند.
به هرحال آنچه واضح است اینکه سیتروئن C3 به عنوان یک هاچ بک جمع و جور شهری (کلاس B) که شاید اندکی از پژو 206 بزرگتر است، به صورتی کاملا مدرن طراحی شده است و در نمای جلو حتی چهره ای خشن نزدیک به خودروهای کراس اوور یا هاچ بک های کراس را از خود نشان می دهد، در نمای جانبی نیز همین رویه به لطف استفاده از بچه گلگیرهای مشکی رنگ تکرار شده است و البته برای مشتریان ایرانی، رینگ مشکی رنگ چرخ ها در تناسب با زه و ضربه گیرهای یاد شده، استایلی از خودروهای خشن و تیون شده را به نمایش خواهد گذاشت، هرچند که رینگ چرخ خودروهای مورد آزمایش ما از نوع سفید بود که برای بازار ایران در نظر گرفته نشده اند. در نمای عقب اما از خشونت طراحی C3 کاسته شده است و با حذف شدن خروجی اگزوز ها که در دنیای خودرو، نمادی از سرعت و قدرت محسوب می شوند، شاهد یک هاچ بک نسبتا معصوم هستیم که البته این ظاهر می تواند مصداقی برای مثال معروف گرگی در لباس میش باشد.
اما آنچه شاید نقطه تمایز مهم خط تولید ایران و اروپا باشد، استفاده از رنگ سفید با سقف قرمز برای یکسال اول تولید سیتروئن C3 در بازار ماست. در واقع طبق براورد مهندسان فرانسوی با توجه به اقبال عموم مشتریان از رنگ سفید، این خودروساز تصمیم گرفته تا در گام نخست C3 را تنها با این ترکیب رنگی (چرخ های مشکی- بدنه سفید و سقف قرمز) با بالاترین کیفیت ممکن روانه بازار کند و در گام های بعدی رنگ های دیگری را نیز به این هاچ بک زاده کوه های آلپ بیافزاید.