کار دشوار تویوتا در عصر خودروهای الکتریکی
رئیس جدید پیشرانههای جهانی شرکت تویوتاموتور با بزرگترین چالش زندگی کاری ۳۰سالهاش در زمینه طراحی موتور برای خودروسازان مختلف روبهرو است.
هیروهیسا کیشی ، نهتنها مدیریت اجرایی تولید موتور ۸سیلندر خورجینی پیکاپهای تویوتا را برعهده داشته، بلکه برطرفکردن مشکلات مربوطبه کنترل ساسات محصولات تویوتا که در سال ۲۰۱۰ موجب فراخوان بزرگی توسط تویوتا شد نیز توسط او صورت گرفت. اما به گفته آقای کیشی، این آزمونها هیچیک با آنچه که او در حال حاضر با آن روبهرو است، قابلمقایسه نیستند.
ماموریت غیرممکن
هیروهیسا کیشی که اخیرا بهعنوان مدیر شرکت تولید پیشرانههای تویوتا مشغول به کار شده، باید موتورهای احتراق داخلی تویوتا را در عصر خودروهای الکتریکی رقابتی نگه دارد.
او در گفتوگو با نشریه اتوماتیو نیوز گفته است: «درهای زیادی در حال بازشدن هستند و موقعیتهای بسیار زیادی وجود دارند. در این عصر در حال تغییر، رقبای ما تنها خودروسازان نیستند و از هر طرف رقیبی سر راه ما سبز میشود.» تعهد تویوتا به فناوری هیبرید خاص خود، این کار را دشوارتر میکند.
راهبردهای تویوتا
تویوتا در تلاش برای معرفی نسل جدیدی از موتورهای قدرتمند و با مصرف بهینه است تا زمینه را برای توسعه پلتفرم افزونهای موسومبه TNGA (سازه فراگیر جدید تویوتا) فراهم کند که بهطور مشترک در خودروهای سواری و وانتهای تویوتا مورداستفاده قرار خواهد گرفت. اما برای درنظرگرفتن هزینه، موتورهای پلتفرم TNGA باید با درنظر داشتن دو وظیفه اساسی طراحی شوند.
آنها باید بهلحاظ مصرف سوخت بهینه باشند و در عین حال از نظر قیمت قابلیت رقابت با سیستم هیبرید گرانی را داشته باشند که به موتور الکتریکی و باتری وابسته است. همچنین این موتورها باید آنقدر قدرتمند و پویا باشند که چیزی از خودروهای قدیمی کم نداشته باشند.
راه حل تویوتا برای رسیدن به این ویژگیها، استفاده از موتور اتکینسون-سیکل با تزریق مستقیم برای هیبرید و تقویت این موتورها برای مدلهای غیرهیبریدی است.
این نخستین بار است که تویوتا از یک موتور اتکینسون در خودرویی استفاده میکند که خودرویی الکتریکی-بنزینی نیست. این فناوری از ترفندهای هوشمندانهای در هواکشها برخوردار است و میتواند به کارایی حرارتی چشمگیری با نرخ ۴۱درصد دست پیدا کند. اما حتی آقای کیشی هم معتقد است که این پیشرفتها چندان قابلتوجه نیستند.
دست بالای رقبا
رقبای تویوتا وضعیت کاملا متفاوتی دارند و به دستاوردهای بزرگی رسیدهاند. آنها در ساخت موتورهای پیچیدهتر و پیشرفتهتر بسیار موفق شدهاند.
نیسان توانسته پیشرانهای را تولید کند که از احتراق با تراکم متغیر بهره میگیرد. مزدا نیز در حال طیکردن مراحل ساخت یک سیستم احتراق کنترلشده بسیار پیچیده است.
در همین حال هوندا نیز به استفاده گسترده از توربوشارژرها روی آورده است. آقای کیشی گفته که تویوتا در حال تحقیق روی چنین موتورهایی است، اما به این نکته اذعان داشته که بزرگترین خودروساز ژاپنی در زمینه تولید سیستمهای پیشرفته احتراق داخلی از مزدا و نیسان عقب افتاده است.
کیشی به خبرنگار اتوماتیو نیوز گفته است: «ما به لحاظ معرفی فناوری به بازار، از این شرکتها عقبتر هستیم و در مقام یک مهندس از این بابت حس بدی دارم و به رقبایمان احترام میگذارم.»
تویوتا به دنبال ساخت نوعی از موتورهای احتراق داخلی است که قادرند با سیستم هیبرید این کمپانینیز کار کنند و همچنان آنقدر ارزان هستند که قابلیت استفاده گسترده آنها وجود دارد.
«برای یک پیشرانه پاک، سطح بالای نفوذ و محبوبیت بسیار مهم است. ما فکر میکنیم راهبرد فعلیمان درخصوص داشتن یک سیستم احتراق داخلی، ساده و ارتقادادن کارایی و عملکرد آن، بهترین رویکرد برای ماست.»
برنامه آینده تویوتا
شکی نیست که تویوتا موج حرکت بهسمت خودروهای الکتریکی را از یاد نبرده است. در دسامبر گذشته این شرکت اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۰ بیشاز ۱۰ خودروی تمامالکتریکی را به بازار معرفی خواهد کرد. اما همچنان باور مدیری مانند آقای کیشی این است که پل وصلکننده تویوتای امروز به فردا، موتورهای کارآمدتر است.
انتظار میرود تا سال ۲۰۳۰، ۹۰درصد از خودروهای تویوتا همچنان به موتور بنزینسوز مجهز باشند، هرچند عمده این موتورها به صورت هیبرید عرضه خواهند شد.