کات آف موتور خودرو چیست و چگونه اتفاق میافتد
کات آف ( cutoff ) در واقع زمانی است که سوپاپ ورودی موتور بسته میشود و برای چند لحظه ورود هوا یا سوخت به داخل پیستون قطع میشود. امروزه کات آف مخصوص پیشرانههای انژکتوری است که از طریق ECU یا همان کامپیوتر خودرو مدیریت میشوند. در اتومبیلهای مدرن امروزی زمانی که دور موتور خودرو به شدت بالا میرود و میخواهد از محدوده قرمز رنگ روی صفحه مربوطه گذر کند، برای چند لحظه سوخت رسانی به موتور قطع میشود و جرقهای در زیر پیستونها شکل نمیگیرد و پس از آن دوباره سوخت رسانی شروع میشود تا خودرو بتواند به دور موتور بالاتر برسد. میزان زمانی که یک موتور کات آف میکند به سیستم خنککننده آن بستگی دارد؛ زیرا در صورتی که موتور در زمان کات آف به اندازه مناسب خنک نشود، در دور موتور بالاتر منفجر خواهد شد. مهندسان صنعتی در خودروهای مسابقهای مدرن سعی کردهاند که بازه زمانی کات آف را به حداقل برسانند تا راننده بتواند در سریعترین زمان ممکن به دور موتور بالا برسد. در واقع در زمان کات آف، فقط سوپاپهای خروجی باز است و همین موضوع باعث میشود میزان گاز خارج شده از اگزوز خودرو، به حداکثر برسد. خارج کردن ناگهانی گازها باعث بوجود آمدن صدایی میشود که در صنعت تیونینگ اتومبیل به صدای کات آف معروف است. البته کات آف کردن هیچگاه بی ضرر نیست و به موتور اتومبیل شما فشار زیادی وارد میکند؛ از همین رو کات آف کردن بیمورد و بیدلیل هیچگاه پیشنهاد نمیشود.
چرا فقط برخی از موتورها میتوانند به دور موتور بالای ۹۰۰۰ برسند؟
در نظر بگیرید دور موتور بالا میتواند برای پیشرانه خودرو شما بسیار خطرناک باشد؛ از همین رو مهندسان با بهرهگیری از متد برنامهدهی، ECU یا کامپیوتر خودرو را به شکلی تنظیم کردهاند که با قطع کردن روند تزریق سوخت و همچنین کاهش میزان اکسیژن داخل سیلندرها، مانع از رسیدن دور موتور خودرو به بیش از ۹۰۰۰ میشوند. در واقع استاندارد یک اتومبیل شهری، رسیدن به دور موتور ۹۰۰۰ تا ۹۵۰۰ است؛ اما در اصل بسیاری از پیشرانههای استفاده شده در خودروهای شهری و معمولی، توانایی رسیدن به دور موتور ۲۰۰۰۰ دارند. از همین رو امروزه فقط خودروهای مسابقهای یا تیونینگ شده توانایی داشتن دور موتوری بیش از ۹۰۰۰ دارند. متخصصان حوزه خودرو از دو طریق باعث میشوند مرز اتومبیل در بالا بردن دور موتور شکسته شود. روش اول روش مکانیکی است که با بستن دو پیچ بر سر سوپاپها مانع از بسته شدن آنها در زمان کات آف میشوند. در این روش در بازه زمانی که کات آف رخ میدهد، اکسیژن به داخل سیلندرها وارد شده و پروسه جرقه زدن در زیر پیستونها ادامه مییابد. همچنین گاهی اوقات با تعویض دریچه تزریق سوخت باعث میشوند روند سوخت رسانی ادامه یابد و کات آف صورت نگیرد که این امر بسیار خطرناک به حساب میرود. در خودروهای مدرن، متخصصان حوزه تیونینگ با نصب یک پاور باکس بر روی ECU اتومبیل و برنامهدهی مجدد، باعث میشوند کامپیوتر خودرو نتواند دستور کات آف را صادر کند و پروسه سوخت رسانی ادامه مییابد. در نظر بگیرید این امور باید توسط متخصص انجام بپذیرد و اتومبیل فقط در شرایط مسابقهای میتواند از کات آف موتور گذر کند.
اینم بگم که کات آف هیچ ضرری به خودرو نمیرسونه، فقط دور موتور بالا میره و ECU خودش سوخت رسانی رو قطع میکنه و اجازه رفتن دور موتور به بالاتر رو نمیده. تنها چیزی که میتونه به موتور آسیب بزنه، REMAPING هستش. همونطور که میدونین با ریمپ کردن ماشین، سنسور اکسیژن حدف میشه و کات آف رو از ECU برمیدارن که باعث میشه دور موتور تا حداکثر بره. (به خودرو نسبت داره)
پیشنهاد میکنم برای افزایش سرعت خودرو، اول از همه گیربکس را چک کنید و از سالم بودن صفحه کلاچ مطمعن بشین.
دوم اینکه از باک پر و بنزین تمیز استفاده کنید که باعث میشه سوخت به راحتی از انژکتور عبور کنه و به سوپاپ ها برسه.
سوم اینکه سعی کنید روغن موتور رو قبل از اینکه سیاه رنگ بشه تعویض کنید و روغن تازه بریزین.
چهارم و آخری اینکه مطمعن باشین که موتور، گیربکس و دیفرانسیل روغن نمیریزن و همگی سالم اند. روغن ریزی هر یک از اینها به نحوی سرعت و عمر موتور رو کاهش میده و باعث کم ارزش شدن خودروی شما میشه.